Hjem > . > ST 60/11: Samlingsprofiler i Østfold

ST 60/11: Samlingsprofiler i Østfold

Samlingsprofilen viser hvordan et biblioteks bøker er fordelt på ulike kategorier.

Den faktiske (empiriske) profilen er et styringsredskap. Når vi arbeider med samlingsutvikling, er det naturlig å spørre om profilen svarer til

  • dagens etterspørsel
  • morgendagens etterspørsel
  • bibliotekets målsetting

Hvis profilen er perfekt, eller i hvert fall rimelig OK, kan vi gå videre til andre spørsmål. Hvis den virker skjev, bør vi planlegge relevante tiltak med hensyn til aksesjon og kassering.

Kategoriene kan være få og grove eller mange og detaljerte. Det er naturlig å starte med enkle inndelinger. Boksamlingen i et folkebibliotek kan deles i tre hovedkategorier: fag, skjønn og barnebøker. Disse tallene er lett tilgjengelige gjennom KOSTRA. Her bruker jeg Østfold 2010 som eksempel.

Søylediagrammet bokbestand viser de absolutte tallene. Kommunene er ordnet etter det totale antall bøker.

Søylediagrammet samlingsprofil viser de relative tallene (prosenter), ordnet etter prosent fagbøker. Vi ser at fagbokprosenten varierer svært mye, fra 14% i Aremark til 45% i Fredrikstad.

Det er en klar tendens til at de større kommunene har høyere andel fagbøker enn de mindre. Dette er et svært tydelig trekk hvis vi ser på Norge under ett. Men noen mindre kommuner, som Rakkestad (8 tusen) og Råde (7 tusen), ligger også høyt.

Hvorfor det er slik, må man være lokalkjent for å forklare. Om profilen viser en styrke eller en svakhet, likeså.

Ressurser

Kategorier:.
  1. 2011-10-18, kl. 15:24

    Ønsker til statistikken fra statistikkurs:
    * Mer statistikk om bruk og analyse av arealet/bibliotekrommet – TTT er et eksempel
    * Måling og analyse av nettbruken. Counter prosjektet, måling av nettbruk kommersielle systemer
    * Oppslag på nettstedet. Søkemotoroptimalisering
    * Dokumentere referansearbeidet på en bedre måte enn det som skjer i dag. Øke kvaliteten på denne typen av data
    * Måle hva åpningstiden har å bety for utlån og besøk
    * Differensiering av hva det enkelte bibliotek skal rapportere inn

  1. No trackbacks yet.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: