KOSTRA-indikatorer (20)

Her presenterer jeg et indikatorsett som omfatter tjue indikatorer. Alle bygger på KOSTRA-variablene, som er lett tilgjengelige i KOSTRA-databasen.

Dette indikatorsettet har vært prøvd ut gjennom en del år. Det er gjort justeringer underveis, men ikke de siste tre årene.

NB/ABM-statistikken omfatter mange andre variable, men de finnes foreløpig bare i tabellform, slik at de må tastes inn på nytt dersom man vil foreta statistiske analyser.

Eksterne indikatorer

Resultater

  1. besøk per innbygger (A1)
  2. utlån per innbygger (A2)
  3. aktivitetsnivå = (utlån + besøk) pr. innbygger (A3)

Ressurser

  1. årsverk pr. 10.000 innbyggere (B1)
  2. summen av lønns- og medieutgifter per innbygger (B2)

Produktivitet

  1. produktivitet = 1000*(utlån + besøk) / (summen av lønns- og medieutgifter)  (C1)

[Faktoren 1000 er innført 1.11.2011 fpr å gjøre C1 lettere å huske. Den innebærer at produktiviteten på landsbasis blir liggende mellom 40 og 50].

Kommunale ledere og lokalpolitikere må forholde seg til mange faglige sektorer. De vil ikke ha for mye og for detaljert informasjon. Derfor har jeg skilt ut disse seks indikatorene som særlig nyttige utenfor bibliotekets eget miljø.

Hver indikator har sin egen kode (A1, A2, …)

Interne indikatorer

Økonomi

  1. lønnsutgifter pr. årsverk (D1)
  2. medieutgifter pr. nyanskaffelse (D2)
  3. medieutgifter som prosent av operative utgifter (lønn+medier) (D3)

Omløpstall

  1. omløpstallet for faglitteratur (E1)
  2. omløpstallet for skjønnlitteratur (E2)
  3. omløpstallet for barnebøker (E3)

Brukerprofil

  1. utlån pr. besøk (F1)
  2. utlån av andre medier enn bøker pr. innbygger (F2)
  3. utlån av faglitteratur pr. voksen (F3)
  4. utlån av skjønnlitteratur pr. voksen (F4)
  5. utlån av barnebøker pr. barn (F5)

Utlånsprofil

  1. utlån av andre medier enn bøker som prosent av samlet utlån (G1)
  2. utlån av faglitteratur som prosent av samlet bokutlån til voksne (G2)
  3. utlån av barnebøker som prosent av samlet bokutlån (G3)

I fjorårets utgave var ytterligere seks indikatorer med. De dreier seg om nokså spesielle sider ved virksomheten, og jeg har tatt dem ut for å slanke indikatorsettet. Det betyr ikke at jeg har forkastet dem; bare at jeg vil legge mindre vekt på å presentere og analysere disse indikatorene enn hovedsettet.

Bakgrunn

Bibliotekdelen av KOSTRA bygger på sytten variable. De to første – folketallet og antall barn under fjorten år – hører til  befolkningsstatistikken og samles inn av Statististisk sentralbyrå (SSB).

De øvrige femten er blant de mange variablene som bibliotekene leverer til ABM-utvikling.  Det dreier seg konkret om:

Besøk

  • antall bibliotekbesøk

Utlånstall

  • utlån av barnebøker
  • utlån av skjønnlitteratur (for voksne)
  • utlån av faglitteratur (for voksne)
  • utlån av video
  • utlån av lydbøker
  • utlån av musikk
  • utlån av andre medier

Samlingstall

  • antall barnebøker i samlingen
  • skjønnlitteratur i samlingen
  • faglitteratur i samlingen
  • nyanskaffelser

Økonomi

  • utgifter til medier
  • utgifter til lønn (KOSTRA ser ut til å hente lønnsdata fra en annen kilde enn ABM/NB)
  • antall årsverk i staben

Alle disse femten varierer åpenbart med folketallet, altså med kommunens – og dermed bibliotekets – størrelse. Skal vi bruke disse opplysningene til å sammenlikne og vurdere bibliotek, må vi finne kvantitative mål – det vi kaller indikatorer – som ikke svinger i takt med befolkningens størrelse. Det er for eksempel det vi gjør når vi beregner besøk og utlån pr. innbygger.

VEDLEGG

Specialized indicators

Collection development
  1. accessions per capita (H1)
  2. stock of non-fiction books per adult (H2)
  3. stock of fiction books per adult (H3)
  4. stock of children’s books per child (H4)
  5. stock of non-fiction books as a percentage of adult book stock (H5)
  6. stock of children’s books as a percentage of total book stock (H6)
  1. Ingen kommentarer så langt.
  1. 2012-02-12, kl. 16:06
  2. 2014-01-05, kl. 20:13

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: