Tabeller og tolkninger

Oppdatert 6.4.10

Et fullstendig datasett vil normalt omfatte disse variablene:

  • Dato for telling
  • Ukedag for telling
  • Tidspunkt på dagen
  • Sone
  • Aktivitet
  • Antall observasjoner (observerte personer)

Ved enkelte større bibliotek kan sonene være gruppert i etasjer eller avdelinger. I noen tilfeller blir også kjønn – og eventuelt alder – registrert.

Soner

Soneinndelingen kan variere en god del fra sted til sted, avhengig av bibliotekets størrelse og fysiske organisering. I mange folkebibliotek finnes i hvert fall disse sonene:

  • Inngang/skrankeområde
  • Område for faglitteratur
  • Skjønnlitteratur
  • Avis- og tidsskriftavdeling
  • PC-område
  • Barneavdeling
  • Ungdomsavdeling
  • Musikkavdeling
  • Lesesal

Det er lurt å gi en kort beskrivelse av hver sone, inkludert areal (ca. kvm) og antall sitteplasser. Da blir det lettere å tolke tallene for hver sone.

Aktiviteter

Fram til mars 2012 omfattet den standardiserte listen femten ulike aktiviteter – inkludert en restkategori.

Etter mars 2012 bør den reviderte listen med seksten kategorier brukes. Det er forøvrig ganske lett å sammenlikne resultatene. 

A Står eller går alene Omfatter det å stå eller gå omkring uten å forholde seg til bibliotekets medier eller personale og uten å være sammen med andre brukere
B Står eller går i gruppe To eller flere står eller går omkring uten å forholde seg til bibliotekets medier eller personale
C Sitter alene Sitter for seg selv uten å forholde seg til medier, personale eller andre brukere
D Sitter i gruppe uten medier
Sitter sammen i gruppe uten å forholde seg til bibliotekets medier eller personale
E Kikker/browser alene Omfatter all stående eller vandrende kontakt (”hyllevandring”, gressing) med de fysiske tekstene (bøker, blader, bilder, utstilte gjenstander) som biblioteket har gjort tilgjengelige for brukerne
F Kikker/browser i gruppe To eller flere personer står eller går omkring i fellesskap og forholder seg til de fysiske tekstene biblioteket har gjort tilgjengelig
G Sitter alene og leser/skriver/lytter Sitter og leser. Arbeider på egen hånd uten å benytte PC. Omfatter både ren skriving og kombinert lesing og skriving. Omfatter all aktiv, “skrivende lesing” (med penn i hånd). Lytter til musikk/lydfiler.
H Sitter i gruppe og bruker medier Sitter sammen i gruppe mens de forholder seg til bibliotekets medier eller personale (samtale, veiledning, høytlesing osv). Omfatter ikke gruppe med aktiv PC (bruk da J eller L)
I Sitter alene med egen datamaskin Sitter med egen PC slått på.
J Sitter i gruppe med medbrakt datamaskin(er) Sitter sammen i gruppe med aktiv bruk av egen PC (slått på).
K Sitter alene ved en av bibliotekets datamaskiner Sitter med bibliotek-PC slått på.
L Sitter i gruppe med en av bibliotekets datamaskiner Sitter sammen i gruppe med aktiv bruk av bibliotek-PC (slått på).
M Har kontakt med personalet Omfatter all direkte kontakt med personalet. Vi ønsker å fange opp personalets tid sammen med brukerne, enten de nå snakker, skriver, viser eller går sammen omkring
N Venter i kø Omfatter all køing: venting på personalet, venting på systemer/utstyr (innlevering, utsjekking, kopiering), køing ved toalettet, osv.
O Andre aktiviteter Akltiviteter som ikke er dekket av A-N

Gruppering

Listen over aktiviteter er laget for å være grei å observere. Men når du skal tolke tallene, er det bedre å gruppere aktivitetene før du analyserer dem.

Du kan for eksempel spørre:

  1. I hvilken grad brukes biblioteket av grupper?
  2. I hvilken grad benytter brukerne datamaskiner mens de besøker biblioteket?
  3. Hvor mye av tiden snakker brukerne med de ansatte?
  4. I hvilken grad har bibliotekbruken en moderne karakter?
Her velger jeg å definere moderne som «aktiviteter i grupper eller med  data». De «moderne» aktivitetene blir altså B, D, F, H, I, J, K og L.
  • Gruppeprosent = B + D + F + H + J + L
  • Dataprosent = I + J + K + L
  • Kontaktprosent = M
  • Modernitetsprosent = B + D + F + H + I + J + K + L
Men du kan også formulere andre spørsmål og konstruere andre indikatorer eller prosenter. Artikkelen
forteller mer om hvordan slike trafikkdata kan bearbeides.

Analyse

Etter at dataene er kodet i Excel kan det være nyttig å gjennomføre den statistiske analysen i tre faser, som jeg har kalt Alfa, Beta og Gamma.

  • Del Alfa ser bare på belegget – altså antall personer som oppholder seg på biblioteket – gjennom dagen og uka.
  • Del Beta dokumenterer hvordan tidsbruken fordeler seg på soner og på aktiviteter – tatt hver for seg.
  • Del Gamma ser på samspillet mellom soner, aktiviteter og tidspunkter.

En naturlig rekkefølge kan være:

Alfa

  • Om kommunen eller stedet
  • Om biblioteket
  • Åpnings- og telletider
  • Belegg. Oppholdstid

Beta

  • Soneinndeling
  • Fordeling på sonene
  • Aktivitetslisten som ble brukt
  • Aktivitetsmønster

Gamma

  • Aktivitet i utvalgte soner
  • Ulikheter mellom kvinner og menn
  • Ulikheter mellom aldersgrupper

På Samstat-bloggen finner du en samling eksempler som viser hvordan slike data kan presenteres. Detaljene varierer litt fra bibliotek til bibliotek, men hovedstrukturen er den samme.

Tolkning

Hele veien er det mulig å sammenlikne resultatene:

  • med det som er vanlig i andre bibliotek – ut fra tidligere tellinger
  • med et bestemt annet bibliotek – for å bringe fram likheter og kontraster

Til slutt  gjelder det å tolke informasjonen. Her kan du f.eks. spørre:

  1. Hva er overraskende i materialet? For deg? For staben?
  2. Hva fikk biblioteket bekreftet av det staben trodde, visste eller ante fra før?
  3. Hva kan koples sammen med andre data – fra biblioteket?
  4. Hva kan koples sammen med andre data – fra kommunen?
  5. Hva kan koples sammen med andre data – fra norsk bibliotekstatistikk?
  6. Hvilke utviklingstiltak er det verdt å prøve ut på grunnlag av undersøkelsen?
  7. Hva bør undersøkes nærmere?
  8. Hvordan kan informasjonen brukes innad i kommunen eller moderinstitusjonen?
  9. Hvordan kan informasjonen brukes utad i lokalpressen og i bibliotekmiljøet?

VEDLEGG

Trafikk gjennom dagen

Du kan skaffe deg ennå bedre tidsoversikt ved å kikke på besøkstelleren ved slutten av hver tellerunde.

Anta at du rundt kl. 1300 har observert A personer inne i bygningen – og at telleren viser B passeringer. Da gjelder åpenbart at

  • A (13) = Antall personer som har gått inn  – Antall personer som har gått ut
  • B (13) = Antall personer som har gått inn + Antall personer som har gått ut

Vi kombinerer uttrykkene og finner

  • A(13) + B(13) = 2 * Antall personer som har gått inn fram til kl. 13
  • B(13) – A(13) = 2 * Antall personer som har gått ut fram til kl. 13

Da blir

  • Antall personer som har gått inn fram til kl. 13 = [A(13) + B(13)]/2
  • Antall personer som har gått ut fram til kl. 13 = [B(13) – A(13)]/2

Dermed kan du kartlegge – time for time – hvor mange personer som har gått inn og ut gjennom hele dagen.

  1. Ingen kommentarer så langt.
  1. 2012-01-07, kl. 00:52

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: