Hjem > . > ST 14/14: Valg og bruk av indikatorer

ST 14/14: Valg og bruk av indikatorer

Australia ligger langt framme når det gjelder bibliotekstatistikk. Det gjelder både folke- og fagbibliotek. Her ser jeg på folkebibliotekene.

Bildet: Great Barrier Reef ligger utenfor Queensland

Hver av de åtte delstatene har ansvaret for sitt eget bibliotekvesen og dermed også for statistikken. Den nasjonale statistikken er begrenset til  tall og indikatorer på nasjonalt nivå og på delstatsnivå. Den lokale statistikken publiseres regionalt.

Queensland

Når den norske statistikken skal revideres, er det nyttig å se på hvor langt (og også hvor kort) andre avanserte  fagmiljøer har kommet.  Queensland har tatt på seg hovedansvaret for å koordinere det nasjonale statistikkarbeidet. Jeg har derfor tatt en titt på den regionale statistikken fra Queensland. De fullstendige tabellene  (regneark) fra 2005 til 2013 finner du her.  Materialet er omfattende (bra!), men slett ikke tilrettelagt for gjenbruk (uff!).

Når bibliotekorganer samler inn store mengder data, er det rimelig å spørre: hvilke data blir aktiv tatt i bruk?  Organenes valg av indikatorer gir en pekepinn, men heller ikke mer. Det finnes mange indikatorer som sover søtt i tabellene. De blir beregnet, men ikke anvendt.

Fem indikatorer

I den nyeste årsrapporten fra Queensland blir fem indikatorer framhevet ved at de presenteres grafisk (stolpediagrammer). Det gjelder

  1. Antall registrerte medlemmer (lånekort) som prosent av hele befolkningen (Members as % of pop)
  2. Utlån pr. innbygger (Issues per capita)
  3. Driftsutgifter pr. innbygger (Operating expenditure per capita)
  4. Samlede utgifter pr. innbygger – inkludert investeringer (Total expenditure per capita)
  5. Deltakelse på arrangementer per capita (Events & Programmes – Attendance per capita)

Den første indikatoren er en vanskelig størrelse å håndtere, siden registrerte lånere kan bli stående i systemet til de dør (eller lenger?), selv om de for lengst har opphørt å bruke biblioteket. I Queensland har bibliotekene ulik praksis på dette området. Den største byen (Brisbane) sletter medlemskapet etter to år uten aktivitet. Den nest største (Gold Coast) gjør det etter ett år. Men mange andre venter lengre, eller unnlater å svare på spørsmålet.

  • Utlån pr. innbygger er standard i hele verden
  • Driftsutgifter pr. innbygger er en viktig indikator, men kan ikke brukes i Norge pga. varierende budsjettpraksis
  • Samlede utgifter pr. innbygger er neppe en særlig god indikator på lokalnivå, siden investeringer kommer ujevnt
  • Deltakelse på arrangementer reflekterer bibliotekets voksende rolle som felles rom.  Indikatoren er imidlertid ganske grov. Den fanger ikke opp forskjeller mellom korte og enkle tiltak (som et foredrag) og lengre og mer argbeidsintensive tiltak (konserter, datakurs, spøkelseskvelder).

Hele indikatorlisten (som jeg har hentet ut av tabellene) ser slik ut

Løpende tjenester

  • Issues per item
  • Stock per capita
  • Issues per capita
  • Loans per visit [NB!]
  • Reference enquiries per capita
  • Visits per capita

Samlingene

  • Percentage distribution of stock:
    • Adult fiction;
    • Adult non-fiction;
    • Large type;
    • Children’s books;
    • Junior fiction;
    • Junior non fiction;
    • Young adult; DVD/Video;
    • Talking books;
    • Music;
    • Other
  • Acquisitions per capita
  • Withdrawals per capita

Pengene

  • Collections exp. per capita
  • Total expenditure per capita (including Capital)
  • Total operating exp. per capita

Jeg har utelatt et par indikatorer som forteller om ulike kilder for finansiering.

Data

  • PCs per 10,000 people

Arrangementer

  • Attendance per capita [events]
  • Attendance per 10,000
  • Attendance as %’age of members

Medlemskap

  • % Population enrolled
  • % non residents
  • Issues per member
  • Visits per M’ship

Rekruttering

  • % of borrowers enrolled this year

De ansatte

  • Population to qualified staff [FTEs]
  • Pop to all staff
  • Lib M’bers to all staff
  • Issues to all staff
  • Physical Visits to all staff
  • Ref Enq to all staff
  • Opening hours to All staff

Ressurser

Kategorier:.
  1. Ingen kommentarer så langt.
  1. No trackbacks yet.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: