Hjem > . > ST 4/14: Start med statistikk i Bergen

ST 4/14: Start med statistikk i Bergen

Kravet til dokumentert kunnskap vokser i kommunene. For å plassere biblioteket på politikernes dagsorden, må virksomheten presenteres både med ord og med tall.   Vi trenger statistikk for å bevise våre påstander og underbygge våre argumenter.

Torsdag 23. januar  invitert har Hordaland fylkesbibliotek til en dag med praktisk jobbing med bibliotekstatistikk. Kurset ble ledet av førsteamanuensis Tord Høivik (CV), som er statistiker og faglig konsulent for Samstat, det norske nettverket for bibliotekstatistikk.

 

I løpet av kursdagen jobbet deltakerne med fem spørsmål

  • Hvorfor det er viktig å argumentere med statistikk
  • Hvilke sider av bibliotekets virksomhet kan og bør vi undersøke statistisk?
  • Hvordan kan vi bearbeide og tolke statistiske data? Med praktiske øvelser.
  • Hvordan kan vi samle inn relevante tall?
  • Hvordan kan vi presentere våre data? Med praktiske øvelser.

Dagsplan

0930 Åpning
(20 min)

Vi bruker åpningsøkta til å bli kjent med hverandre og til å gjennomgå programmet, for å få en felles forståelse av kursets rammer og målsetting.

0950 Hvorfor argumentere med statistikk?
Diskusjon i smågrupper (20 min) + plenum (20 min)

Her legger vi vekt på

  • å forstå verdien av argumenter basert på tall
  • å diskutere hvordan statistisk argumentasjon kan være nyttig for bibliotek og bibliotekarer
  • å betrakte bibliotek og samfunn med et kvantitativt blikk, det vil si i lys av statistisk informasjon

Ressurser

Bakgrunnsstoff

1030 Pause
(10 min)

1040 Hvilke sider av bibliotekets virksomhet kan og bør vi undersøke statistisk?
Kort foredrag (10 min) + diskusjon i plenum (25 min)

Her betrakter vi bibliotekvirksomhet som en form for produksjon av tjenester. Vi vil

  • undersøke forskjellen på statistiske variable, på statistiske indikatorer og på de sosiale og økonomiske dimensjonene disse indikatorene måler
  • klargjøre forskjellen på innsatsfaktorer (inputs), produksjonsprosesser, de umiddelbare presultatene (outputs) og de mer langsiktige sosiale konsekvensene (outcomes)
  • bli kjent med noen få indikatorer

Ressurser

1115 Hvordan kan vi bearbeide og tolke statistiske data?
Kort forelesning (15 min) + øvelser med PC (45 min)

Bibliotekstatistikk er systematiske samlinger av kvantitative data som beskriver ulike egenskaper ved bibliotekene og deres brukere. I denne økta skal deltakerne arbeide med statistikk fra Hordaland. Vi skal også se på forskjellen mellom tverrsnittsdata og tidsrekker og få praktisk erfaring med tolkning av statistiske data.

Ressurser

Bakgrunnsstoff

Øvelser

Lenken under tar deg til et regneark:

Dette arket heter Årsverk Befolkning. Andre. Hordaland 2012. Den inneholder KOSTRA-variablene (men ikke indikatorene) for alle folkebibliotek i Hordaland i 2012.

Alle som åpner dette regnearket i Google Docs har automatisk adgang til å redigere (forandre) det.

For at ikke alle skal jobbe «oppå hverandre»  (da blir det bare rot), må du lage din personlige kopi før du begynner å bearbeide tallene. Det gjør du slik:

  • Velg File i menylinjen – og deretter Make a copy ...
  • Når kopien er laget, må du gi den et navn som skiller den fra andre kopier
  • Velg File i menylinjen – og deretter Rename …
  • Velg et filnavn som inkluderer ditt fornavn eller etternavn

Du kan betrakte det kopierte regnearket som en sandkasse. Det betyr at du kan leke. Prøv

  1. å lage noen av de indikatorene Plinius har foreslått (basert på KOSTRA)
  2. sammenlikn indikatorverdier for ulike bibliotek i Hordaland

1215 Lunsj
(45 min)

1300 Hvordan kan vi samle inn relevante tall?
Forelesning (30 min) + diskusjon (15 min)

Her vil vi presentere og diskutere

  • Verdien av systematiske målinger
  • Noen grunnleggende målemetoder (manuelle og automatiserte)
  • Noen typiske feil og feilslutninger

Ressurser

1345 Hvordan kan vi presentere våre data?
Miniforedrag (15 min) + arbeid med PC (60 min)

Denne økta bygger på resultatene fra forrige øvelse – og viser hvordan tall kan presenteres for oss selv, for journalister og for kommunene.

Ressurser

Bakgrunnsstoff

Øvelser

Gå tilbake til regnearket. Prøv

  1. å lage ulike typer grafiske framstillinger av verdiene på en enkelt indikator
  2. å lage ulike typer grafiske framstillinger av verdiene på flere indikatorer samtidig
  3. å lagre grafene på egne ark (faner) i regnearket
  4. å tilpasse («customize») noen av grafene

1500 Avslutning
(30 min)

Deltakerne melder tilbake (1-2 min. hver) om

  • hva de lærte gjennom dagen
  • hva de har tenkt å gjøre i sitt eget bibliotek
  • hva de vil trenge av støtte for å gjøre det

Vi avrunder kursdagen med en kort kursevaluering

Ressurser

Deltakere

Deltakerne kommer fra

  • Glesnes
  • Etne
  • Ulvik
  • Austevoll
  • Voss
  • Samnanger
  • Lindås
  • Østerøy
  • Kvinnherad

pluss Hordaland fylkesbibliotek.

Generell informasjon om kurset.

***************************************

Programmet bygger på dagskurset Statistics for advocacy (SFA). Dette kurset ble utviklet av IFLA Statistics and Evaluation Section (SES) i 2009-2010 som et bidrag til IFLAs nye bibliotekutviklingsprogram Building Strong Library Associations (BSLA). Arbeidet ble ledet av Tord Høivik (Høgskolen i Oslo og Akershus), som også har oversatt tekstene til norsk. Mer informasjon om SFA på prosjektbloggen GLOSSA. Kursmateriellet tilhører IFLA. Det kan brukes fritt for ikke-kommersielle formål

Kategorier:.
  1. Ingen kommentarer så langt.
  1. No trackbacks yet.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: