Hjem > . > ST 13/13: Tyve prosent til formidling

ST 13/13: Tyve prosent til formidling

HiOA har et eget insentivsystem for formidling.

“Gjennom tildeling av formidlingspoeng støttes aktivitet som ikke premieres gjennom den statlige finansieringen. Det er avdelinger, og ikke enkeltpersoner, som får tildelt midlene.”

De aktivitetene som gir uttelling i form av formidlingspoeng er:

  • 15 poeng: Kunstnerisk og museal presentasjon: Museumsutstilling; arkitektutstilling, kunstutstilling; webutstilling
  • 10 poeng: Bok: lærebok; fagbok
  • 5 poeng: Mediebidrag: Dokumentar; programledelse; programdeltagelse; intervju
  • 3 poeng: Tidsskriftpublikasjon: Populærvitenskapelig artikkel eller kronikk
  • 3 poeng: Vitenskapelig foredrag; populærvitenskapelig foredrag; poster [her: IFLA 2013]
  • 3 poeng: Kunstnerisk og museal presentasjon: annet

Det betyr at tellekantene blir modifisert. Det er ikke bare fagfellevurderte publikasjoner som belønnes. Men hvis avdelingene (nå fakultetene) ikke kopler midler til personer, forsvinner mye av insentiveffekten.

Styrket formidling?

I 2010 sa HiO

  • HiOs forsknings- og utviklingsarbeid skal bli mer synlig for sentrale beslutningstakere i profesjonsfeltene og for allmennheten.
  • Bruker- og allmennrettet formidling fra sentrale fagområder skal styrkes. Antall formidlingspoeng i FRIDA skal økes fra 8762 i 2007 til 10000 i 2011.
  • Kilde: FoU-strategi for Høgskolen i Oslo 2008-2011 – se også  http://plinius.wordpress.com/2010/09/05/sk-2410/

Den foreslåtte økningen (14%) svarte omtrent til økningen i det faglige personalet. Den såkalte “styrkingen” innebar altså ingen økning i formidlingen per faglig ansatt

Formidlingstildeling i 2012

I 2007 fikk avdelingene ca. 180 NOK pr formidlingspoeng. I 2012 fikk fakultetene trolig ca. 1860 NOK (nominelt) – eller 168 NOK pr. poeng i faste kroner. Jeg runder av til 170 NOK. Det betyr i 2012:

  • 2500 kroner pr. museumsutstilling; arkitektutstilling, kunstutstilling og  webutstilling
  • 1700 kroner pr. lærebok og fagbok
  • 850 kroner pr. dokumentar; programledelse; programdeltagelse og intervju
  • 500 kroner pr. populærvitenskapelig artikkel eller kronikk
  • 500 kroner pr. vitenskapelig foredrag; populærvitenskapelig foredrag og  poster
  • 500 kroner pr. kunstnerisk og museal presentasjon i kategorien annet

Ressurser

Beregning

I 2007 hadde HiO 204 publiseringspoeng. Hvert poeng ga en uttelling på 40 tusen kroner (se CRISTIN (wp) – til sammen ca. 8 millioner NOK. Det betyr at 1,6 millioner NOK ble fordelt på 8762 formidlingspoeng.

Med ca. åtte hundre faglige stillinger tilsvarer dette ca. elleve formidlingspoeng og ca. 2000 formidlingskroner pr.  faglig ansatt.

Hvis poengsystemet er det samme i dag som i 2007, kan jeg gå et skritt videre.

I 2012 hadde HiOA 379 publiseringspoeng. Fra 2007 til 2012 sank verdien av hvert poeng fra ca. 40 til ca. 34 tusen kroner. Dette er nominelle tall (løpende kroner).

Tar vi hensyn til inflasjonen i hele perioden (11%) sank realverdien til litt under 31 tusen kroner, altså med en fjerdedel. Det betyr at høyskolen fikk 379 * 31000 NOK = 11,75 millioner NOK (2007) og at 2,35 millioner NOK ble fordelt til fakultetene ut fra formidlingspoeng.

Jeg vet ikke hvor mange slike poeng vi produserte i 2012. Men hvis jeg antar at gjennomsnittet fortsatt lå på 11 poeng pr. ansatt, og at vi hadde ett tusen faglige ansatte, dreier det seg om 11000 poeng og ca. 2130 kroner (2007-verdi) pr. ansatt.

Kategorier:.
  1. Ingen kommentarer så langt.
  1. No trackbacks yet.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: