Hjem > . > ST 51/12: Tidsskrift som teller

ST 51/12: Tidsskrift som teller

I det norske forskningssystemet står universitetene i sentrum.

Det betyr at systemene som måler og belønner kunnskapsproduksjon bygger på universitetenes sentrale verdier. Universitetene legger mer vekt på teoretisk innsikt enn på praktisk nytte. Kvalitet og kompetanse knyttes til de ansattes publikasjoner, vurdert av fagfeller.  Utdanningen skulle være forskningsbasert (hva nå det måtte bety praksis …)

Universitetene har også gitt profesjonsutdanning – til leger og prester, jurister og arkitekter, veterinærer og sivilingeniører. Men sameksistensen med de klassiske vitenskaper har ikke vært noe stort problem, de langvarige profesjonsutdanningene har kunnet styre sin egen utvikling.

De gamle profesjonsfagene har også vært i stand til å integrere kyndig praksis med akademisk forskning og debatt. Mye av medisinstudiet er klinisk. Spesialistutdanningen skjer innenfor praksisfeltet. Nyutdannede prester og jurister fortsetter sin opplæring etter eksamen. Mange av de medisinske professorene arbeider som leger.

På nittitallet ble også de kortere profesjonsutdanningene – som sykepleie, journalistikk, barnevern, bibliotekutdanning og fysioterapi –  brakt inn i et felles system for høyere utdanning. Dette har ført til et sterkt press i retning av en akademisering: også disse profesjonene skulle følge universitetsmodellen.

Men nå finnes det to universitetsmodeller. Den teoretisk-akademiske modellen finner vi i de klassiske vitenskaper (naturvitenskap, samfunnsfag, humaniora). Den praktisk-profesjonelle finner vi i de gamle profesjonsfagene.

I de «lange profesjonene» er det tette og forpliktende koplinger mellom teori og praksis – altså mellom forskning, utvikling og profesjonsutøvelse.  I de mer teoretiske fagene har ikke fagfolkene det samme ansvaret eller de samme mulighetene.  En matematiker trenger ikke engasjere seg i matematikkuopplæringen i grunnskolen. Forsvarsdepartementet er ikke forpliktet til å rådføre seg med  antropologer som har forsket på de etniske gruppene i Afghanistan.

Snarere tvert i mot, kan hende …. Forskere mener ofte noe annet enn departementet,

For bibliotekfaget betyr akademiseringen at lærerne bør skrive fagfellevurderte artikler i godkjente bibliotekfaglige tidsskrifter – og aller helst i tidsskrifter som ligger på nivå 2 i det norske rangeringssystemet. For å illustrere kravet, har jeg laget en liste over bibliotektidsskrifter på nivå 2.

  1. College & Research Libraries. ACRL
  2. Information Processing & Management. Elsevier
  3. Information retrieval (Boston)
  4. International Journal of Information Management. Elsevier
  5. Journal of Documentation. Emerald
  6. Library & Information Science Research. Elsevier

Bare College & Research Libraries, og i noen grad Journal of Documentation, springer ut av bibliotekfaglige miljøer. De øvrige fire har en bredere informasjonsfaglig karakter.  Det jeg umiddelbart lurer på, er: i hvilken grad blir disse tidsskriftene på nivå 2 lest og utnyttet av norske bibliotekarer?

Hvis noen har lyst til å svare i kommentarfeltet – eller sende meg en e-post – blir jeg glad. Jeg kan også tenke meg å spørre bibliotekarer jeg møter på min vei (svar vil bli anonymisert).

Det finnes ytterligere tredve (!) tidsskrifter om informatikk og informasjonsvitenskap på nivå 2 (se Vedlegg). Å skrive i disse tidsskriftene vil sikkert være meritterende for norske biblioteklærere og -forskere. Men jeg tror at sjansen for at vanlige bibliotekarer vil lese dem og anvende dem i sin egen praksis er liten.

Vedlegg

Informatikk, informasjonsvitenskap ++

  1. ACM Transactions on Database Systems
  2. ACM Transactions on Information Systems
  3. ACM Transactions on Software Engineering and Methodology
  4. Acta Informatica
  5. Annual Review of Information Science and Technology (ARIST)
  6. Computer Supported Cooperative Work
  7. European Journal of Information Systems
  8. Government Information Quarterly
  9. Information & Management
  10. Information and organization
  11. Information Sciences
  12. The Information Society
  13. Information Systems
  14. Information Systems Journal
  15. Information systems research
  16. International Journal of Electronic Commerce
  17. JAMIA Journal of the American Medical Informatics Association
  18. Journal of Biomedical Informatics
  19. Journal of Computer-Mediated Communication
  20. Journal of Database Management
  21. Journal of information science
  22. Journal of Information Technology
  23. Journal of Management Information Systems
  24. Journal of Software and Systems Modeling
  25. Journal of strategic information systems
  26. Journal of the AIS
  27. Journal of The American Society For Information Science And Technology
  28. Management Information Systems Quarterly
  29. Scandinavian Journal of Information Systems
  30. System Dynamics Review
Kategorier:.
  1. Ingen kommentarer så langt.
  1. No trackbacks yet.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: