Hjem > TTT > ST 25/12: Spesialiserte soner

ST 25/12: Spesialiserte soner

TTT-metoden for observasjon av brukere bygger på en inndeling av biblioteket i soner.

Noen av sonene vil være preget av ganske få aktiviteter. Andre kan ha mange bruksmåter. Trafikkdata fra Nedre Eiker viser dette svært tydelig.

.

Kilde
.

Det er nødvendig – og nyttig – å bruke en del tid på utforming av tabeller og diagrammer. Valg av kategorier og betegnelser, valg av antall eller prosenter, valg av diagramtype, skalaer og fargevalg – alt har konsekvenser for lesbarhet og tolkningmuligheter.

.

Samspillet mellom bibliotekets spørsmål på den ene siden,  og presentasjonsformen, på den andre, er nøkkelen til overbevisende data-analyser. Kunnskapsbasert bibliotekpraksis dreier seg mye om godt statistisk håndverk.

Diagrammet over viser at tiden i skrankeområdet først og fremst brukes til å ha kontakt  med personalet og til å vente på at noen blir ledige. I møterommet foregår tre aktiviteter:

  • kontakt med personalet
  • sitte i gruppe (uten å bruke medier eller data)
  • sitte i gruppe med laptop

Området for aviser og tidsskrifter blir i all hovedsak brukt til

  • å sitte alene med medier
  • å sitte i gruppe med medier

PC-området for voksne blir, naturlig nok, dominert av

  • individuell bruk av fast PC
  • gruppebruk av fast PC

Avdelingene for barn og ungdom har langt mer varierte bruksmønstre. Hver av dem skal jo fungere som et «bibliotek i biblioteket»

Kilde

Ressurser

Kategorier:TTT
  1. Ingen kommentarer så langt.
  1. 2012-04-10, kl. 12:31

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: