Hjem > KOSTRA > ST 18/12: Bedre bruk av KOSTRA

ST 18/12: Bedre bruk av KOSTRA

Jannicke og jeg hadde en travel dag på Gardermoen i går.

Mye av diskusjonen på Samstats innføringskurs i praktisk statistikk dreide seg om KOSTRA. Stadig flere kommuner benytter KOSTRA i sine budsjettprosesser. Det betyr at bibliotekledere må være i stand til å diskutere KOSTRA-tallene som gjelder bibliotek.

Her er det mange muligheter for å trå feil.

Den vertikale aksen har en feil (som skyldes programmet): Tallene 0; 1; 1; 2; 2  skal være 0; 0,5: 1; 1,5; 2.

Kunnskaper og ferdigheter

KOSTRA har ganske bred dekning av biblioteksektoren. Tallene kan ikke avvises som irrelevante. Men KOSTRA-indikatorene for bibliotek har også en serie svakheter. Disse er så pass spesielle at de færreste vet noe særlig om dem. Derfor må bibliotekene selv – med hjelp fra fylkesbibliotekene og Nasjonalbiblioteket – sette seg godt nok inn i «bibliotek-KOSTRA» til å kunne lære opp rådmenn, økonomisjefer og politikere.

Dagens biblioteksjefer trenger både kunnskaper om statistikk som verktøy og ferdigheter i å argumentere politisk og strategisk ved hjelp av statistikk. De tretten deltakerne på Start med statistikk kom fra fem samarbeidende fylkesbibliotek: Nord-Trøndelag, Sør-Trøndelag, Møre og Romsdal, Hedmark og Oppland. De sa seg godt fornøyd med kursopplegget. De praktiske øvelsene med variable, indikatorer og grafikk benyttet KOSTRAs bibliotektall for 2010.

Kursplan

Inspirert av gårsdagens kurs har jeg skissert et mulig opplegg for et nytt dagskurs – la meg kalle det Bedre bruk av KOSTRA. Jeg forutsetter at deltakerne har tatt grunnkurset, eller har tilsvarende kunnskaper.

Kursopplegget nedenfor omfatter fem klokketimer + lunsjpause.

1. Åpning. 15 min

Orientering om kursdagen, om kursets nettsted og om utfyllende ressurser på nettet. (15 min)

2. Hvilke problemer møter bibliotekene? 45 min

Erfaringsdeling i smågrupper (20 min) og plenumsdiskusjon (25 min)

3. Strategiske indikatorer basert på KOSTRA. 60 min

Praktiske øvelser med beregninger, grafisk presentasjon og analyse av indikatorer for besøk, utlån, aktivitet, personalressurs, driftsutgifter og produktivitet. Vi bruker regnearket og de grafiske verktøyene i Google Docs (som både er gratis, oversiktlig og lett å dele med andre).

LUNSJ

4. Feilkilder i bibliotek-KOSTRA. 45 min

Foredrag og diskusjon om de viktigste feilkildene i KOSTRA-tall for bibliotek:

  • store forskjeller i regnskpaspraksis mht. husleie
  • bibliotek med filialer (dyrt) og bibliotek uten filialer (billig) behandles likt
  • kombinasjonsbibliotek behandles som om de var vanlige folkebibliotek

5. De seksten KOSTRA-gruppene. 60 min

Alle norske kommuner er fordelt på seksten ulike KOSTRA-kategorier. Gruppene bygger dels på kommunens størrelse og dels på kommunens økonomiske situasjon. Hensikten er å samle «likeartede kommuner» i samme gruppe, slik at det blir lettere å foreta fornuftige sammenlikninger.’

I denne økta vil deltakerne bruke regneark (tabeller + diagrammer) for å kartlegge hvordan de strategiske indikatorene for deres eget bibliotek plasserer seg i forhold til andre kommuner i samme KOSTRA-gruppe.

6. KOSTRA i kontekst. 60 min

Felles diskusjon («verksted») om hvordan KOSTRA-tallene fra (5)  skal tolkes – med konkrete eksempler.

Det sentrale poenget er: sammenlikninger med andre kommuner kan ikke gjøres mekanisk. Flere viktige variable fanges ikke opp av det standardiserte KOSTRA-systemet. Skal vi komme fram til fornuftige konklusjoner, må vi også – helt konkret – se på:

  • filialstruktur
  • eventuelle kombinasjonsbibliotek
  • bosettingsmønster og avstand til biblioteket
  • tjenester og aktiviteter som ikke fanges opp av KOSTRA

Først når dette er gjort, kan vi legge vekt på tallene.

7. Avslutning. 15 min

Ressurser

Kategorier:KOSTRA
  1. Ingen kommentarer så langt.
  1. 2012-05-08, kl. 10:26

Legg igjen en kommentar

