Hjem > Statistikknål > ST 5/12: Godt synlig på Gjøvik

ST 5/12: Godt synlig på Gjøvik

Skal bibliotekfaget styrkes, må fagfolkene stå fram.

Klaus Jøren Tollan og hans stab  fortjener derfor Statistikknålen 2011 for sin godt synlige satsing på statistisk utviklingsarbeid.

Det er ikke de tunge artiklene og de tykke rapportene som blir lest og kommentert over kaffekoppen. Det er snuttene – de løpende faglige nyhetene fra dag til dag og uke til uke, som utveksles. Artikler og rapporter har sine funksjoner. Men skal vi ha en fagdebatt i et praktisk fag, må de lange lefsene skjæres i små biter.

Vi bygger miljø ved å tygge tapas.


Bruk av blogg

Biblioteket ved Høgskolen i Gjøvik følger dette prinsippet. Biblioteket er ikke spesielt stort (seks personer), men

  • de ansatte blogger flittig
  • biblioteket driver mye utviklingsarbeid

Det er kombinasjonen av tiltak og publisering som gjør nyhetene verd å lese. HiG-biblioteket er aktivt på mange områder. Statistikk er bare ett av dem. Men Bibliotekstatistikk, med undertittelen Bibliotekets statistiske hjørne, er et svært godt eksempel på effektiv bruk av bloggmediet for refleksjon, formidling og fagdebatt

Statistiske spørsmål

Noen eksempler på temaer som er tatt opp, er

Det hører med til historien at Cathrine Linn Fjeldstad, som skriver mye på statistikkbloggen, ble akseptert som “speaker” på fjorårets Internet Librarian International i London. Der presenterte hun funnene fra sitt TTT-prosjekt.

Ressurser

Plinius

VEDLEGG

Kilde

En annen kake

Kakediagrammet til høyre viser bibliotekets tidsbudsjett for 2012.

Øverst denne posten har jeg prøvd ut en annen variant basert på de samme tallene. De to endringene jeg har gjort, er:

  • å ordne aktivitetene etter omfang (fra mest til minst)
  • å bruke fargekodene til å skille ulike typer aktiviteter fra hverandre

Det siste kan selvsagt gjøres på mange måter.

Siden jeg bruker Google Docs, kommer det ingen tekst på selve «kaka».

Tre dimensjoner

Jeg må føye til at tredimensjonale diagrammer lett kan føre til feiltolkninger.

Det grønne kakestykket om FoU-tjenester (11%) virker  f.eks. nesten like stort som det blå kakestykket om administrasjon (17%) – fordi vi ser så mye grønt …

Ray Lyons skrev en grundig bloggpost om dette i oktober i fjor: Beauty is as beauty does. De tredimensjonale figurene ser ofte penere ut. Men straks vi antyder en tredje dimensjon i tegningen, begynner synsapparatet å reagere på nye måter. Vi blir påvirket av perspektiv-, avstands- og gestalt-effekter i rommet.

Derfor anbefaler jeg svært forsiktig bruk av denne funksjonen.

Nedenfor er 3D og 2D satt opp sammen:

Internet Librarian International

B203 – Knowing Your Library Users 13.45 – 14.30

For planning purposes, librarians need to understand the behaviours of those who physically enter the library, whether it’s a public library or an academic one. Cathrine Linn Fjeldstad explains how a ‘count the traffic’ method will help show a library’s value. Small school libraries know their audience very well and enjoy freedom and flexibility. Innovative uses of technologies, such as QR codes, social bookmarking, embedded widgets and, even, Batgirl’s adventures, help students looking for information and something good to read.

Kategorier:Statistikknål
  1. 2012-01-23, kl. 14:54

    Tusen takk! Vi setter stor pris på Statistikknålen, og håper det vi lille vi gjør kan inspirere andre.

    Vi får mange overraskelser når jobber med å undersøke egen praksis – blant annet fikk vi tall som viste at 9 av 10 henvendelser til skranken var av kvinner, og det var i overkant da vi ellers har omtrent kjønnsbalanse blant studentene. Tall kan være brutale, men vi sverger til statistikk og analyse som grunnlag for prioriteringer og avgjørelser.

  1. 2012-01-23, kl. 11:03
  2. 2012-01-23, kl. 14:13
  3. 2012-01-24, kl. 10:48
  4. 2012-01-26, kl. 10:44
  5. 2012-01-26, kl. 10:46
  6. 2012-01-28, kl. 11:48
  7. 2012-01-28, kl. 12:39
  8. 2012-03-15, kl. 23:58
  9. 2012-03-16, kl. 12:22
  10. 2012-03-16, kl. 14:18

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: