Hjem > 1bib > ST 50/11: Kunnskapsbibliotekarene kommer

ST 50/11: Kunnskapsbibliotekarene kommer

I amerikanske fagbibliotek vokser kravene til statistisk dokumentasjon og analyse.

Hvor mange tenner har en Plesiosaurus?

Association of Research Libraries (ARL) opprettet en egen statistikkblogg i mai 2006. Den omfatter  

“….any activities that seek to measure the library’s impact on teaching, learning and research as well as initiatives that seek to identify user needs or gauge user perceptions or satisfaction ….”.

ARL-bloggen dokumenterer de tallrike konferansene som amerikanske fag- og forskningsbibliotek arrangerer på dette feltet. Universitetene etterspør stadig mer styringsdata.

Academic librarianship is an “information-poor” information profession. We need to develop—together and in partnership with our IT colleagues and appropriate faculty—a robust R&D capacity to enable data-driven decision making and progressive services. Neal (2011).

Mange fagbibliotek har opprettet egne stillinger for bibliotekarer som skal vurdere, dokumentere og utvikle bibliotekets bidrag til undervisning og forskning (assessment librarians). Kunnskapsprofilen de ber om har komponenter som:

  • Mastergrad i bibliotekvitenskap
  • Mastergradskurs i forskningsdesign og prosjektevaluering
  • Erfaring og ferdigheter i evaluering, forskningsdesign, design av metodeverktøy (“instrument design”), databehandling, -analyse og -rapportering.
  • Erfaring i kvantitative analyser med statistisk programvare som Excel og SPSS
  • Evne til å oppsummere primær- og sekundærdata på en klar, konsis og overbevisende måte

Skal vi kalle dem vurderingsspesialister? Lokaleksperter?  Kunnskapsbibliotekarer?

Ressurser

James G. Neal. Prospects for Systemic Change across Academic Libraries, Educause, vol. 46, no. 2, March/April 2011

Utlysning fra University of Texas Medical center at Dallas http://www.scribd.com/doc/7223013/Assessment-Librarian-Job-Description

  • Master’s Degree in Library Science.
  • Graduate level course work in research design and program evaluation.
  • Knowledge of program planning and evaluation, research design, data analysis, and policy implementation.
  • Demonstrated experience providing technical assistance in program planning and evaluation.
  • Competency and experience in program/outcomes evaluation, research design, instrument design, date management, analysis, and reporting.
  • Experience conducting statistical analysis with computer software packages for quantitative statistical information processing (e.g., Excel, SPSS) and proficiency with word processing (using MS Office).
  • Strong interpersonal, communication, and organizational skills.
  • Ability to summarize primary and secondary data in a clear, cogent, and concise manner
Kategorier:1bib
  1. Ingen kommentarer så langt.
  1. 2012-08-27, kl. 15:51

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: