Hjem > Indikatorer > ST 17/11: Farlige indikatorer

ST 17/11: Farlige indikatorer

Indikatorene for faglig produksjon er viktige i UH-sektoren.

I samtaler og dokumenter blir det lett til at indikatorene erstatter begrepene de viser til. Vi tar det for gitt at vi får mer og bedre forskning når antall publiseringspoeng (PP) ker.

Men før vi kan stole på tallene, må vi undersøke om de måler det vi faktisk ønsker å måle. Dersom PP stiger, kan det også skyldes at vi fordeler den samme mengden forskning på flere artikler. Eller at vi har blitt flinkere til å registrere. Eller at tidsskriftene har senket sine faglige krav.

Å arbeide kunnskaps- eller FoU-basert, vil si å vurdere både data og metoder med et kritisk blikk. Vi bør derfor gå bak kulissene og undersøke sammenhengen mellom indikatorverdier og den faktiske faglige produksjonen. Da kan vi få mange overraskelser.

Status quo

Et annet problem er at tellekantsystemet bare registrerer fagfellevurderte publikasjoner. Alle de andre faglige aktivitetene blir usynlige. Høgskolen i Oslo har i noen grad prøvd å ta tak i dette. Når HiO får penger for sine publiseringspoeng (PP) fra departementet, blir tjue prosent satt av til en formidlingspott. Disse midlene fordeles på avdelingene ut fra antall formidlingspoeng (FP).

Høgskolen  har lenge hatt som mål å få til en rask økning av antall publiseringspoeng. Vi skal jo – sammen med Akershus – bli et nytt (og annerledes) universitet. Når det gjelder formidling, er målsettingen langt mer beskjeden. Vi ønsker i praksis å opprettholde status quo når det gjelder formidling pr. ansatt.

  • Fra 2005 til 2007 økte formidlingspoengene fra ca. 5500 til ca. 8500.
  • Fra 2007 til 2008 var det bare en svak økning, til 8900.
  • Måltallet for 2009 var også satt til 8900.
  • Resultatet for 2009 lå vesentlig lavere: 7300. Nedgangen var på nesten tjue prosent.

Den avdelingen som hadde størst økning i publiseringspoeng fra 2008 til 2009, nemlig JBI, hadde samtidig den største nedgangen i antall formidlingspoeng:

  • Opp fra 0,8 til 1,35 publiseringspoeng pr. faglig ansatt
  • Ned fra 33 til 19 formidlingspoeng pr. faglig tilsatt

Jeg tipper det er en sammenheng her – men har garantert ikke tid til å undersøke det empiriske materialet som ligger bak disse tallene.

Sviktende metodikk

Måltallet for 2011 er satt til 11.000 10.000 formidlingspoeng

  • Det vil kreve en økning på femti trettisju prosent fra 2009 til 2011.
  • Samtidig skal antall publiseringspoeng pr. faglig ansatt økes med tjue prosent (fra 0,48 til 0,60)

Nå er vi midt i valgkampen. Jeg setter pris på at det sittende rektoratet har gjort et visst forsøk på å ta tak i disse problemene. Det nye rektoratet bør gå langt tyngre inn.

Problemene dreier seg like mye om sviktende metodikk som om svake tall. De er knyttet til svakheter i selve indikatorkonstruksjonen. Gjennom DBH rammer de hele UH-sektoren.

Dagens publiseringspoeng og HiOs formidlingspoeng er rett og slett dårlig egnet som styringsindikatorer for forskning og formidling.

Ressurser

VEDLEGG

Formidlingspoengene beregnes slik ved HiO:

3 poeng

  • Konferansebidrag og faglig presentasjon
    • (inkl vitenskapelig og populærvitenskapelig foredrag, poster og paper)
  • Programdeltakelse
  • Scenisk presentasjon

5 poeng

  • Populærvitenskapelig artikkel/ kronikk/anmeldelse
  • Inviterte foredrag
  • Nye forretningsideer meldt per meldeskjema
  • Kollektive utstillinger uten jury

10 poeng

  • Digitale læremidler/multimediaproduksjon
  • Separatutstilling uten jury

15 poeng

  • Kollektive utstillinger med jury

25 poeng

  • Rapport/avhandling
  • Lærebok/fagbok/populærvitenskapelig bok
  • Patenter
  • Lisenser
  • Separatutstilling med jury

Fagblogger (som er en viktig formidlingskanal for meg sjøl) teller ikke.

Kategorier:Indikatorer
  1. Ingen kommentarer så langt.
  1. 2011-02-20, kl. 14:24
  2. 2012-02-21, kl. 23:20
  3. 2012-08-27, kl. 15:51

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: