Hjem > . > ST 16/11: Bibliotekstatistikk 100

ST 16/11: Bibliotekstatistikk 100

Både bibliotekarer og statistikere har et dårlig rykte. Bibliotekarene er snerpete og statistikerne lurer folk opp i stry. Den klassiske formuleringen er:

Det finnes tre typer løgn:

  1. Det finnes hvite løgner
  2. Det finnes svarte løgner
  3. Og så finnes det statistikk

Mange bibliotekarer misliker statistikk. Det er jo bare tall! Da svarer jeg:

  • Mange mennesker misliker bøker. Det er jo bare ord!

Forelesningsnotat 15.2.2011

Jeg starter motsatt.

  1. Bibliotek er bra
  2. Statistikk er strålende
  3. Bibliotekstatistikken er ekstatisk

Produksjon

  • Statistikken er et produksjonssystem.
  • Våre statistiske systemer produserer kvantitativ informasjon.
  • Statistikkens hensikt er å produsere relevant kvantitativ informasjon.

I våre digitale dager er det enkelt å produsere store mengder kvantitive data. Det som er vanskelig, er å produsere data som faktisk blir tatt i bruk, fordi

  • beslutningstakerne opplever dem som viktige og relevante – eller fordi
  • beslutningstakerne kan læres opptil å se dem som viktige og relevante
    • GapMinder er et forsøk på å engasjere både beslutningstakere og folk flest

Beslutninger

Å formidle bibliotekstatistikk betyr å gjøre tallene til en faktor i beslutningsprosessene. Dette krever en kombinasjon av

  • voksenopplæring
  • markedsføring
  • politisk arbeid

For at dette arbeidet skal få gjennomslag over tid, må grunnlaget – selve statistikkproduksjonen – være faglig og metodisk solid.

Men det motsatte gjelder ikke. Vi sitter på mye kvantitativ kunnskap som ikke blir brukt.  Det kan ha flere årsaker:

  1. statistikken er ikke kjent for de som kunne ha nytte av den
  2. statistikken blir ikke forstått av de som kunne ha nytte av den
  3. statistikken blir motarbeidet av personer og grupper hvis interesser blir truet dersom tallene tas på alvor

Tre eksempler

  1. Statistikk som viser sammenhengen mellom investering i  og bruk av bibliotek er ukjent for både bibliotekarer og politikere
  2. Statistikk som baserer seg på spørreskjemaer som legges ut i biblioteket, blir ikke forstått av de som analyserer dem
  3. Statistikk som viser faktisk bruk av nettressurserblir ofte gjemt bort eller presentert på svært selektive måter

Tall og virkelighet

For å formidle statistikken, må vi både kunne vise den fram og snakke om den på en overbevisende måte. Den matematikken vi trenger er ganske elementær. Det viktige er ikke formlene, men sammenhengene. Vi må forstå, og være i stand til å forklare, sammenhengen mellom tallene, verdiene, indikatorene – på den ene siden – og bibliotekenes konkrete virkelighet – på den andre.

  • Fornuftige tabeller, grafer og eksempler er vårt viktigste hjelpemiddel.
  • Den største problemet vi har, ligger i dagens etablerte praksis.
  • Mesteparten av det som sies og skrives om bibliotekstatistikk har liten faglig og metodisk tyngde.
  • Slik har det vært siden starten.

Myndighetene har publisert store mengder statistikk, men har i svært liten grad bearbeidet tallene slik at trender, mønstre og sammenhenger blir synlige. Kunnskapen ligger skjult i datamassene. Her stiller Norge på linje med andre land. Analyser av hva tallene betyr er sjeldne som jordbær i desember.

Bibliotek og statistikk

  • Bibliotekfaget dreier seg ikke om å samle inn en masse bøker, men om å organisere dem for praktisk bruk.
    • Et rom fylt av bøker er ikke automatisk et bibliotek.
    • Du må kunne håndverket.
  • Det samme gjelder statistikken. Statistikkfaget  dreier seg ikke om å samle inn en masse tall, men om å organisere dem for praktisk bruk.
    • En samling tabeller gir ikke automatisk ny kunnskap.
    • Du må kunne håndverket.

Statistikkdagen 2011:
Med tall som argument!

Ressurser

Eksterne

VEDLEGG OM SIP

ST 59/10: Når praksis blir pensum. Erfaringer fra statistikkverkstedet

Tredje uke

Andre uke

Første uke

Kategorier:.
  1. Plinius
    2011-02-22, kl. 14:50

    SPØRREKASSE

    Trondheim – årsverk / besøk
    Hvordan samler man best inn data?
    Hvor stor del av befolkningen i DDR gikk på trygd på 1980-tallet?
    Innleverings/utlånsautomat lønner seg?
    Angrep og forsvar
    Statistikk sammen med retorikk? Misbruk?
    Hvordan fordeler utlånet seg i nde forskjellige aldersgruppene
    Nødvendig for å illustrre i prajksis?
    Popularitet – i tillegg til utlån?
    Har bruk av disse tjenestene steget?
    Er det en korrelasjon?
    Bruksområder i vekst (fag/folk)
    Måle besøkstall
    Mest leste krim?
    Mest leste barnebok?
    Arbeidsledige innen ett år?

    TORDS IDEER

    Hva er typisk årslønn for bibliotekarer
    Hvor stor prosent av norske bibliotekarer vil pensjoneres før 2020
    Hvor stopr prosent av utlånet i folkebibliotek er ikke bøker?
    Hvor ofte besøker UH-studenter biblioteket

  1. 2012-01-15, kl. 22:35
  2. 2014-01-21, kl. 17:34

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: