Hjem > . > ST 2/11: Tallene på bordet!

ST 2/11: Tallene på bordet!

Debatten om Ønskebok fortsetter.

Vi trenger et Ønskebok-liknende nettsted, skriver Odd Letnes – som foretar en bred gjennomgang av hele debatten.

Vi trenger en digital litterær formidlingstjeneste med en sosial profil som føyer seg inn i bibliotekenes demokratiske tradisjon. Ønskebok har riktig nok slukt penger i oppbyggingsfasen, men en slik tjeneste burde ikke kreve så mange ressurser i driftsfasen. Men den kanskje viktigste forutsetningen for suksess er at landets bibliotekarer er stolte av den, legger bøker inn i den og faktisk bruker den.

Thomas Brevik har lagt inn en kommentar – og jeg har svart slik:

Vi trenger åpenbart mer detaljert informasjon om budsjett, regnskap og trafikk for Ønskebok.no for å føre en kunnskapsbasert diskusjon.

Hvilke poster ble de 1.2 millionene fordelt på? Og hvordan så postene i Aust-Agders foreslåtte budsjett for 2011 på 2.4 mill. kroner ut?

Det Thomas sier, er at

* Oppgradering til 2.0 koster: NOK 90.000
* Årlig drift hos Opening the Book: NOK 90.000

Da ABM-utvikling lagde anbudskonkurranse, sa anbudsdokumentet – http://bit.ly/hlAEbN at

Arbeidet med bøkene honoreres etter samme satser som utbetales medlemmer av Norsk kulturråds vurderingsutvalg, pt 850,- pr voksenbok, 500,- pr barne-, ungdoms eller lettlestbok.

Årlig legges det vel inn ca. 500 bøker i basen. Hvis gjennomsnittssatsen er NOK 700, tilsvarte dette 350.000 i året. Det kreves i tillegg en god del timeverk for å dele ut – og innberette – disse pengene til ca. seksti ulike lesere – la oss si 150.000. Da får vi årlige driftsutgifter på ca. 600.000 – og litt mer i 2011 (700.000).

Hvis dette arbeidet i framtida gjøre på «wikimåten», blir de årlige utgiftene bare ca. 100.000. Umulig er det ikke – hvis miljøet verdsetter tjenesten høyt. Våre to hundre bibliotekblogger – mange av dem om bøker – produseres jo som «ubetalte ekstrajobber for underbetalte bibliotekarer» (og biblioteklærere …).

For en fullfinansiert tjeneste – enten den nå koster 1.2 eller 2.4 millioner i året – synes jeg 85 besøk pr. dag er lite. Hvis kostnadene havner på ett eller to hundre tusen, er situasjonen en annen.

Det er også verdt å legge merke til at Whichbook (målt pr. million innbyggere) bare ligger 50% høyere. Den 2.0-orienterte markedsføringen bør betraktes som et eksperiment – som bør vurderes etter et par år. Dokumentet (s. 11) beskrev forøvrig også en god del markedsføringstiltak som ble gjennomført i 2008.

Det framgår også (s. 7) at OtB har detaljerte statistiske data om nettrafikken – som vil gjøre det langt lettere å vurdere hvordan nettstedet brukes.

Kategorier:.
  1. Ingen kommentarer så langt.
  1. No trackbacks yet.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: