Hjem > grafikk > ST 44/10: Bokpriser og mediebudsjett

ST 44/10: Bokpriser og mediebudsjett

Det er budsjettider, skriver en kollega til meg, og vi i folkebiblioteksektoren må argumentere mot kutt og for høyere budsjett.

Det støtter jeg helhjertet. Hun har stilt meg noen konkrete spørsmål om statistikk, og jeg tror svarene kan ha interesse for flere.

  1. Finnes det noen tall for prisen på bøker (hardcover)  for årene 1990 og 2009.
  2. Samme spørsmål for lydbøker?
  3. Finnes noen tall om bevilgninger til media til bibliotek (av ulik størrelse) i 1990?
  4. Og 2009?

Det fjerde spørsmålet er det enkleste. KOSTRA har opplysninger om medieutgifter (og folketall) i alle kommuner siden 2006. Jeg har satt opp tabellen Medieutgifter 2009 – og også beregnet medianer og gjennomsnittsverdier ut fra kommunens størrelse (bildet viser mediantallene).

De tre første spørsmålene

De tilsvarende tallene for 1990 er ikke publisert i digital form. De ble i sin tid samlet inn av Statens bibliotektilsyn og har nå, etter en periode hos ABM-utvikling, havnet hos Nasjonalbiblioteket. De kan selvsagt tastes inn fra den trykte bibliotekstatistikken for 1990, men jeg håper jo at NB kan levere denne typen data i digitale formater.

Statistikk for bokpriser – og lydbøker – vet jeg mindre om. Konsumprisindeksen (ser jeg på SSBs sider) har bokpriser som en egen komponent – men tallene publiseres ikke separat, ser det ut til. Her kan sikkert SSBs bibliotek (og eksperter) bistå. Det kan også hende at Forleggerforeningen har slike tall.

Det bibliotekene trenger, slik jeg ser det, er en prisindeks som dekker det medieutvalget bibliotekene typisk kjøper inn. Det er rimelig å tro at bokkomponenten i KPI ville fungere bra for folkebibliotekene.

Fagbibliotekene trenger sin egen indeks, med vekt på fagtidsskrifter og faglitteratur forøvrig. Slike indekser lages i USA og Storbritannia – og brukes sikkert i bibliotekarenes argumentasjon.

Siste nytt

Nå i kveld fant jeg en prisindeks for bokhandlere – med tall fra 1979 til 2003 (se det første diagrammet).

  • 1990: 80,5 poeng
  • 1993: 89,3 poeng
  • 2003: 125,7 poeng

Prisstigningen fra 1990 til 2003 var altså (125,7 – 80,5)/80,5 = 0,56 – eller 56 prosent. I samme periode økte konsumprisindeksen med 35 prosent. Det tyder på en betydelig sterkere prisvekst for bøker enn for konsumgoder i sin alminnelighet.

Prisstigningen fra 1993 til 2003 var (125,7 – 89,3)/89,3 = 0,41 – eller 41 prosent.

I perioden 1993 til 2003 sank mediebevilgningene pr. innbygger fra 33,78 til 28,72 kroner (2002-kroner). Det reelle fallet i kjøpekraft var imdlertid vesentlig større.

Fra 1993 til 2003 økte KPI med en faktor på 1,245 – dvs. en prisøkning på 24,5 prosent.  I samme periode økte «bokhandelindeksen» fra 89,3 til 125,7. Det tilsvarer en faktor på 1,408.

Tar vi hensyn til prisstigningen på bokhandelvarer, sank mediebudsjettets kjøpekraft pr. innbygger

  • fra 33,78 kroner
  • til 25,40 kroner*

på ti år – det vil si et fall på ca. en fjerdedel.

Note

*Beløpet er  28,72 * 1,245/1,408

Ressurser

Kategorier:grafikk
  1. Ingen kommentarer så langt.
  1. 2010-10-23, kl. 09:57

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: