Hjem > SIP > Indikatormetodikk (= SIP dag 2)

Indikatormetodikk (= SIP dag 2)

Arbeidsformen på statistikkurset begynner å komme på plass.

Midt på dagen har vi et seminar (dobbelttime) om et statistikktema. Resten av tida jobber deltakerne med sine prosjekter – med to typer veiledning:

  • praktisk hjelp med konkrete spørsmål der og da
  • lengre samtaler (30-60 minutter)  om prosjektutforming og -strategier

Dagens tema var det nye indikatorsettet for folkebibliotek. Jeg snakket først litt om indikatorsett i sin alminnelighet – og begynte deretter å gjennomgå indikatorlisten (med kommentarer). Det ble masse diskusjon – der vi også kom inn på sentrale prinsipper for økonomisk analyse (gjennomsnittskostnad, marginalkostnad, ressursallokering, kost-nytte-betraktninger, m.m.) – med folkebibliotek og filialer som eksempel.

Alle prosjektene blir dokumentert på deltakernes blogger. Jannicke har satt opp en felles inngang til bloggene på Netvibes.

Ressurser

Generelt

Indikatorutvikling

Brukerundersøkelser, spesielt mht. høyskolebibliotek

  • Brukerundersøkelser. Denne teksten – som kombinerer en serie bloggposter om brukerundersøkelser – er et tidlig utkast til en fagartikkel.
  • Kommunal- og regionaldepartementet (2003). Evaluering av brukerundersøkelser.
    • Rapporten er laget av Statistisk sentralbyrå og Handelshøyskolen BI. – 229 s.
  • Buskoven, Nina Kristin (2006). Undersøkelse om bibliotekbruk. Oslo: Statistisk sentralbyrå.
    • Oppdrag fra ABM-utvikling i forbindelse med Bibliotekreform 2014.
Kategorier:SIP
  1. Ingen kommentarer så langt.
  1. 2010-11-15, kl. 15:56

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: