Hjem > TTT > Spørsmål og svar om TTT

Spørsmål og svar om TTT

Jeg har fått disse spørsmålene om TTT-oppgaven:

  1. jeg lurer på om det stilles noen formelle krav til oppgave 1?
  2. hva skal jeg levere inn av materiale?
  3. hva blir vektlagt og vurdert?

Svar til 1 og 3

Det er utdanningen som definerer de formelle kravene, så spørsmål om dem må gå til praksiskoordinator (Kim T) eller studieleder (Liv G). Det jeg kan si noe om, er de praktiske faglige kravene til denne oppgaven.

Det ligger i kortene at dere skal bruke en felles, standardisert metode – og rapportere de samme grunnleggende data fra hvert bibliotek (se TTT eksempler).

Det er mulig å utvide eller fordype oppgaven i mange ulike retninger, f.eks.

  • hente inn mer bakgrunnsdata om biblioteket og kommunen/moderinstitusjonen
  • ta med kjønn og alder
  • legge arbeid i god grafisk framstilling (som er noe annet enn å pøse på med grafikk …)
  • foreta grundige analyser og vurderinger av enkelte soner (barn, ungdom, musikk, avis …)
  • foreta tilleggsobservasjoner (fra fast observasjonspost) av spesielt interessante soner
  • diskutere hvilke konsekvenser biblioteket kan/bør trekke av resultatene
  • diskutere resultatene med staben
  • trekke inn andre tellinger – både TTT, Storby, Danmark (2004), osv
  • trekke inn annet fagstoff eller aktuelle faglige diskusjoner

osv.

Ingen ting av dette er obligatorisk, og ingen kan rekke alt dette. Dere må selv vurdere hvor mye tid og energi dere vil legge i oppgaven utover de normerte 2,5 ukene.

Rapporter der den sentrale datainnsamlingen blir gjennomført og dokumentert på en grei måte på ca. ti sider – og det følger med et gjennomtenkt refleksjonsnotat på 1-2 sider – bør i hvert fall få oppnå C. Svakheter i analysen og argumentasjonen kan trekke ned – og sterke sider trekke opp i forhold til dette kravet.

For å sikre en B, eller sikte på A, bør du levere en del mer enn dette – men det finnes altså mange ulike måter å styrke oppgaven på.

Svar til 2

Selve Excel-arkene er det ingen grunn til å levere inn. Men kartet over sonene bør være med – og også tabeller (krysstabeller) som viser alle hovedresultatene.

Noen av disse tabellene er det mer naturlig å legge ved som vedlegg – siden TTT gir så mye informasjon, at du ikke kan kommentere alt i praksisrapporten.

Alle rapportene blir lagret – og slike tabeller er nyttig som datamateriale for senere analyser og forskning. Vedlegget teller ikke med i de “normerte” sidene – men et godt redigert vedlegg bidrar likevel positivt ved vurderingen.

Oppgaven skal leveres inn på papir til utdanningen. Siden TTT inngår i et løpende FoU-prosjekt, ville jeg imidlertid sette stor pris på å få oppgaven tilsendt elektronisk i tillegg. Da blir det lettere å utnytte både statistikken dere samler inn og de mange interessante kommentarene fra feltet disse oppgavene inneholder.

Kategorier:TTT
  1. Ingen kommentarer så langt.
  1. No trackbacks yet.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: