Hjem > TTT > Gode råd om TTT

Gode råd om TTT

Denne uka starter 2.årsstudentene sin praksisperiode.

Trafikkork i Albania.

Den varer i fem uker. Halve tida skal brukes til en forskningsrettet oppgave. Tjuefire studenter har valgt å gjennomføre trafikktellinger – og jeg har tenkt å legge mye av informasjonen fra og om praksisprosjektene på denne bloggen.

Beskjeden nedenfor går til alle tjuefire:

Hei alle TTT- studenter!

Hyggelig at så mange valgte denne oppgaven.

Jeg har begynt å få inn e-poster, som jeg satser på å besvare i løpet av en arbeidsdag. Samtidig prøver jeg å legge til rette for mest mulig informasjon på nettet. TTT har sin egen startside her på Samstatbloggen. I høyre marg til denne bloggen finner dere dessuten

  • En oppdatert liste over aktiviteter på engelsk og norsk (denne rekkefølgen regner jeg med blir permanent).
    • Her finner dere også forslag til mnemoniske forkortelser (4 bokstaver) for aktivitetene (på skjemaene kan det lett bli trangt om plassen).
  • En mulig struktur («skjelett») for oppgaven. Dette er ikke ment som en tung og stiv rustning. Alle kan skrive på sin måte – og føye til de temaer og erfaringer de selv måtte ønske. Men de sentrale dataene bør dokumenteres på omtrent samme måte, slik at vi lettere kan sammenlikne og generalisere.
    • Strukturen bør lett kunne tilpasses fag- og skolebibliotek
  • En samling eksempler som viser hvordan data kan bearbeides.
    • Disse bygger på oppgaver fra i fjor og forfjor. Foreløpig er det bare ett fagbibliotek på listen.

Total bør dere sørge for å ha minst noen hundre observasjoner. Dersom biblioteket er lite, kan dere ta tettere runder (hvert 30. eller 20. minutt) for å få til dette. I folkebibliotek kan det også være aktuelt (men ikke noe krav) å registrere kjønn og aldersgruppe.

Gjentatte tellinger

Dersom biblioteket har foretatt slike tellinger tidligere – se TTT våren 2010, bør du selvsagt sette deg inn i dette materialet før du ferdigstiller ditt eget opplegg.

Det er ikke noe problem at det finnes en tidligere telling, snarere det motsatte. Det som er viktig i slike tilfeller, er å bygge videre på det som foreligger.

  1. En gjentatt telling betyr at personalet kjenner metoden – slik at du kanskje kan trekke dem mer inn i planleggingen på forhånd og tolkningen i etterhånd.
  2. En gjentatt telling vil vise om resultatene og mønstrene fra forrige telling er permanente – eller om det er stor variasjon fra år til år. Begge deler vil være nye funn.
  3. Ved en gjentatt telling kan du gjerne gå dypere i noen sider av brukernes atferd som ikke ble dekket den første gangen. Det kan f.eks. dreie seg om:
    • samle informasjon om kjønn og alder
    • samle mer informasjon om bibliotekets virksomhet (utlånstall og besøkstall – gjerne dag for dag)
    • se mer på arealene (størrelse i kvm) og arealbruken
    • kombinere telling med mer kvalitative observasjoner av enkeltpersoner og grupper

Publisering og personvern

Denne oppgaven er en del av et løpende forsknings- og utviklingsprosjekt. Forskningens metoder og resultater skal være offentlig tilgjengelig. Derfor bør studentene – som et ledd i den faglige treningen – skrive oppgaven som om den skulle publiseres. Praksisstedet vil sikkert også sette pris på å få en kopi.Det gir noen retningslinjer for hvordan man bør skrive.

De statistiske resultatene og det øvrige empiriske materialet vil ofte bli brukt i faglige publikasjoner. Et aktuelt eksempel er artikkelen

Private lives and public libraries. A quantitative approach to the study of user behavior. A paper for Libraries Plus: Adding Value in the Cultural Community. 8th Northumbria International Conference on Performance Measurement in Libraries and Information Services (PM8), Florence, August 17-20

Siden oppgavene samtidig er eksamensbesvarelser, har jeg ikke oppgitt navn på de som har foretatt tellingene. Jeg legger også vekt på at det som sies om navngitte bibliotek i faglige sammenhenger har en saklig karakter. Der spesielt kritiske momenter kommer opp, vil også biblioteket bli anonymisert. Hensikten med trafikktellingene er å kartlegge mønstre og trender – ikke å evaluere den enkelte institusjon.

Refleksjonsnotatet har en mer personlig karakter enn selve oppgaven. Notatet er en vurdering av og kommentar til studentens egen læringsprosess i praksisperioden. Notatet er skrevet for studentene selv og for lærerne som deltar i vurderingen av oppgavene. Studentene kan velge en mer offentlig form, men trenger ikke gjøre det. Mange av kommentarene er lærerike, innsiktsfulle og spenstige i språket. Dette materialet fortjener også å bli brukt i faglig sammenheng, men det er selvsagt bare akuelt i – enkelt eller dobbelt – anonymisert form.

Jeg minner til slutt om personvernet. Studentene må behandle det de måtte få vite om enkeltpersoner ved observasjon like konfidensielt som deres kunnskap om hvilke bøker folk låner.

Ressurser

TTT våren 2010

Kategorier:TTT
  1. 2010-05-04, kl. 16:54

    Spørsmål kan godt sendes som kommentar til denne posten.

  1. No trackbacks yet.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: