Hjem > Nettrafikk > Norge.no måler statistikken

Norge.no måler statistikken

pregnant.jpgNorge.no har den beste – og best analyserte – webstatistikken jeg hittil har sett fra noe offentlig organ.

I 2007 registrerer Norge.no normalt ca. 1,5 millioner treff og ca. 150 tusen brukere pr. måned. Hvor mye eller hvor lite er dette?

For å tolke disse tallene, må vi sammenlikne dem med andre nettsteder og -tjenester.

Ibsen.net

Ibsen.net, som nå ligger under Nasjonalbiblioteket, publiserer detaljert besøksstatistikk. År 2006 var selveste Ibsenåret – og Ibsen.net registrerte 123 tusen besøk og 1,3 millioner treff (nedlastede sider) i januar 2006. Hver besøkende lastet altså ned ca. 10 sider.

I januar 2007 var det tilsvarende tallet 91 tusen besøk og 990 tusen treff. Gjennomsnittet for de ti første månedene var ca. 100 tusen besøk og ca. en million nedlastinger pr. måned.

Trafikken til Norge.no er altså litt, men ikke vesentlig større enn trafikken til Ibsen.net.

Markedsstatistikk

Alle medier som selger reklameplass i stor skala, må kunne dokumentere sin omsetning. Nettmedier må dokummentere nettrafikken.

Norsk Gallup publiserer ukentlige trafikkdata for en lang rekke nettsteder. Statistikken går tilbake til 2003.

Tabellen for uke 43 i 2007, antyder at Norge.no ligger på høyde med Barnimagen og Trønderavisa, mens Ibsen.net tilsvarerer fotonettstedet Akam.no og Moss Avis. Jeg sier ikke noe stygt om Moss – da får jeg Anders Ericson på nakken – men det er jo ikke verdens navle.

Når hovedportalen til det offentlige Norge, som er en solid og veldrevet tjeneste, ikke rangerer høyere enn et – forøvrig utmerket – nettsted for vordende mødre, forteller mye om den intense konkurransen på dette markedet.

David og Goliat

Når Norge.no har ca. halvannen million treff på en måned, tilsvarer det knapt fire hundre tusen treff i uka. Den ledende kommersielle portalen – ABC Startsiden – hadde 28 millioner sidenedlastinger i uke 43.

Det er sikkert mange tekniske detaljer som kan modifisere disse tallene – med ti eller tyve eller femti prosent. Men forskjellene i størrelsesorden forsvinner ikke. TNS Gallup beskriver markedet de offentlige portalene prøver å etablere seg i.

Etter noen års prøvedrift er tida kommet til å ta dette markedet på alvor. Da må vi tenke sosialt og ikke bare teknologisk:

«Technology design often takes aim at the surface of life. There it undoubtedly scores lots of worthwhile hits.

But such successes can make designers blind to the difficulty of more serious challenges–primarily the resourcefulness that helps embed certain ways of doing things deep in our lives.» Kilde

Ressurser

VEDLEGG

Statistikken fra Norge.no forteller om en moderat økning fra 2004 til 2005 og 2006 – og om en nedgang fra 2006 til 2007. ABC Startsiden har klart å fordoble antall nedlastinger fra 2003 til i dag.

Norge.no hadde 9,6 mill. nedlastinger i perioden februar-august 2007. De tilsvarende tallene for tidligere år var:

  • 9,1 mill. i 2004
  • 11,6 mill i 2005
  • 12,6 mill. i 2006
  • og altså 9,6 mill. i 2007
Kategorier:Nettrafikk
  1. Ingen kommentarer så langt.
  1. 2007-11-04, kl. 13:47
  2. 2007-11-06, kl. 09:39
  3. 2007-11-18, kl. 20:54

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: