Hjem > Møtedokumenter > Referat fra møte i Samstat 17.10.06

Referat fra møte i Samstat 17.10.06

Samarbeidsutvalget for bibliotekstatistikk hadde møte den 17. oktober 2006, kl. 14-16 på Deichmanske bibliotek.

Disse var til stede: Bozena Rasmussen (SFP), Kari Bjørklid (Fagforbundet), Eva Mostraum (SIKT), Tord Høivik (faglig konsulent, HiO/JBI), Lisbet Eriksen (Forskerforbundets bibliotekarforening), Lena Hillestad (Kulturforbundet), Jan Tore Dahl og Espen Ophaug (NBF).

Målsetting med arbeidet

Samarbeidsutvalget skal påvirke utviklingen av ny bibliotekstatistikk i ABM og KOSTRA i samsvar med brukerinteressene i fag-, folke- og skolebibliotek.

Organisering av arbeidet

Samarbeidsutvalget består av organisasjoner. Lederskapet skal gå på rundgang. Kari Bjørklid leder utvalget ut første halvår 2007. Kari og Tord har ansvar for å invitere de øvrige medlemmene i utvalget via Writely (nå Google Docs).

Vi vil begrense antall fysiske møter, og heller satse på telefonmøter og kommunikasjon på e-post og web (blogg og Writely). Antallet fysiske møter bør begrenses til ca. ett i halvåret.

ABM har satt ned en egen arbeidsgruppe for bibliotekpolitikk for å komme med forslag til revisjon av statistikk innen ABM-sektoren. Gruppen gikk inn for at samarbeidsutvalget burde være representert i ABMs arbeidsgruppe.

Revisjon av KOSTRA

I løpet av våren har KOSTRAs arbeidsutvalg for kulturstatistikk – som ledes av Statistisk sentralbyrå – kommet fram til en rekke forslag til endringer i bibliotekdelen av KOSTRA. De fleste innspillene som samarbeidsutvalget leverte til SSB i mai har blitt fulgt opp. SSB har også trukket ABM-utvikling inn i sitt utviklingsarbeid.

Revisjonen av KOSTRAS bibliotekstatistikk vil gå over flere år, men en del av de nye indikatorene kan brukes allerede fra 2007. Mange av prinsippene bak de nye indikatorene kan lett overføres til fagbibliotek.

Andre punkter

Utvalget hadde en kort diskusjon om åpningstimer som produksjonsindikator. Man var enige om at åpningstimer ikke er en god indikator.

Det ble påpekt at det er påkrevd med metodeutvikling når det gjelder besøkstall og aktivitet på biblioteket. Problemet med de nåværende indikatorene er at de bare måler en del av virkeligheten.

Det eksisterer heller ingen kvalitetsindikatorer i forhold til publikum. Indikatorene fanger ikke opp ikke-brukerne, og deres syn på biblioteket. Indikatorene er heller ikke egnet til å fange opp at bibliotekene forventes å yte forskjellige tjenester fra kommune til kommune.

I kommuner med mange studenter, men uten universitets- eller høgskolebibliotek, er det andre forventninger til folkebiblioteket enn på steder hvor det finnes slike bibliotek.

Det ble påpekt at man må skolere biblioteksjefer i bruk av statistikk. Kanskje kan NBF arrangere egne KOSTRA-kurs?

Det ble en kort debatt om statistikk for referansespørsmål. Dette er et tema som utvalget må komme tilbake til ved en senere anledning.

Systemleverandørene må trekkes med i utviklingsarbeidet for bibliotekstatistikk.

Når det gjelder fagbibliotek, er det behov for metodeutvikling. Vi må få en statistikk som skiller mellom studenter, forskere og andre ansatte.

Vi trenger statistikk for nettbesøk og for vanlige publikumsbesøk. Det må også utvikles bedre statistikk for referansespørsmål.

ABM må også ta tak i skolebibliotekstatistikken, blant annet bør man ta en grundig diskusjon i forhold til hvem som skal være ansvarlige for skolebibliotekstatistikk.

Her må man også tenke på kombinasjonsbibliotek. I dag blir alle utlån til skoleelever telt opp opp som vanlige utlån fra folkebiblioteket.

Utvalget diskuterte måling av PCer og leseplasser. Det er et problem at bibliotekene bare teller antall maskiner, ikke hvor mye de blir brukt, nedetid, reparasjon, adgang til programvare etc.

Når det gjelder leseplasser, så må man finne en felles definisjon på hva som skal regnes for leseplass.

Det er viktig å få på plass standardiserte brukerundersøkelser som kan utfylle resten av statistikken på en god måte. ABM bør utvikle en mal for brukerundersøkelser, slik at vi ikke ender opp med en rekke «hjemmesnekrede» løsninger.

Kategorier:Møtedokumenter
  1. Ingen kommentarer så langt.
  1. No trackbacks yet.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: