Hjem > Nasjonalbiblioteket > ST 7/13: Treg statistikk fra NB

ST 7/13: Treg statistikk fra NB

Nasjonalbiblioteket leverer viktige tjenester til bibliotekene.

NB er opptatt av tjenestenes kvalitet og har nylig gjennomført en spørreundersøkelse – blant samtlige folkebibliotek, fylkesbibliotek og fag- og forskningsbibliotek.  

  • Undersøkelsen er en del av et  større prosjekt, hvor det overordnede målet er å gi NB en indikasjon på  egen tjenestekvalitet.

Det bør NB ha takk og ros for.

Bildet:  I år ble Buskerud-modellen presentert i Singapore. I 2015 vil IFLA samles i Cape Town. Her vil SAMSTAT samarbeide med de lokale arrangørene om statistikkverksted for afrikanske bibliotekarer – etter norsk kursmodell …

Statistikken skiller seg ut

Rapporten poengterer at

  • NBs mandat er å være et nasjonalt kompetanse- og  ressurssenter som institusjoner i biblioteksektoren kan benytte seg av. Tilbakemeldingene viser at majoriteten av bibliotekene (75 prosent) har hatt kontakt med NB for informasjon og veiledning. 

Men en viktig tjeneste skiller seg ut. Det er NBs rolle som kompetanse- og ressurssenter for norsk bibliotekstatistikk. Det er faktisk slik at

  • Statistikk er den vanligste grunnen for kontakt. 36  prosent av bibliotekene har vært i kontakt med NB angående dette

På dette området er misnøyen stor. Bare tjue prosent av de som har vært i kontakt angående statistikk er «svært fornøyde».

Rapporten fanger ikke dette opp. I konklusjonen (s. 12) heter det tvert i mot:

  • Statistikk er den vanligste grunnen for kontakt. Det er også en høy grad av tilfredshet med denne kontakten.

Forsinkelser

Problemet er åpenbart. Etter at NB overtok ansvaret fra ABM-utvikling, har statistikken – spesielt for folke- og skolebibliotek – blitt publisert langt senere enn vanlig.  Folkebibliotekstatistikken for 2012 er fortsattt ikke offentlig.  Bare tabellen for mobile bibliotek finnes på nettet. Svenskene var i mål for tre måneder siden.

I februar i fjor lovet NB å komme med forslag til endringer i statistikken slik at den blir enklere å arbeide med for bibliotekene og mer anvendelig i  bibliotekenes utviklingsarbeid. Hittil har ingen ting skjedd.  Det mest presserende er å få adgang til hele statistikken i programmerbar form, slik at vi faktisk kan bearbeide tallene uten å måtte skrive dem inn på nytt (!).  Etter atten måneder må det være lov å be om en rask leveringsdato. NB har jo ingen problemer med å sette leveringsfrister for bibliotekene …

Ressurser

Samstat

Kategorier: Nasjonalbiblioteket
  1. Ingen kommentarer så langt.
  1. No trackbacks yet.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Følg

Få nye innlegg levert til din innboks.

Bli med 933 andre følgere

%d bloggers like this: