Hjem > DIFI, Fagbibliotek, Nasjonalbiblioteket, Samstat > ST 59/12: Ny statistikk for fagbibliotek

ST 59/12: Ny statistikk for fagbibliotek

Nasjonalbiblioteket nedsatte en arbeidsgruppe for å revidere statistikken for fag- og forskningsbibliotek i 2011.

Første møte ble holdt i september 2011. Det endelige forslaget ble sendt på høring i mai 2012. Hvis forslaget i tillegg hadde blitt publisert på nettet («netthøring»), ville det vært lettere for hele bibliotekmiljøet å delta i denne faglige dialogen.

Difis ferske rapport om sosiale medier i forvaltningen anbefaler åpne, nettbaserte høringer:

  • Den mest nyskapende og nyttige bruken av sosial medier skjer i samarbeidet mellom fag-, kommunikasjons- og IT-enheter.
  • Eksempler er når forvaltningen tar i bruk netthøringer eksternt og wikiløsninger internt, sier Holte. [Min uth.]

ABM-utviklings (forsiktige) eksperimenter med å blogge om forslag til nye retningslinjer (for indikatorer) ble altså ikke videreført.  Dette kan virker som et skritt bakover.

Avsenderstyring

Selv om NB! blogg er en typisk avsenderstyrt møteplass, kunne den vært brukt til å skape mer engasjement rundt fagbibliotekstatistikken – og dermed bidratt til det overordnede prinsippet om medvirkning:

  • Staten skal ta berørte innbyggere med på råd og involvere dem i politikkutformingen.
  • Medvirkningsprinsippet innebærer at staten skal gi berørte innbyggere mulighet til å fremme sine forslag og synspunkter på fysiske og elektroniske møteplasser.

I stedet fikk vi en tradisjonell høring (som bare mottakerne hører om).

Ressurser

Plinius

[Teksten er lett revidert 26.9.12]

VEDLEGG

– På den ene siden kan alle se at staten bruker sosiale medier aktivt, men på den andre siden er det liten tvil om at vi bruker sosiale medier for snevert. Kunnskapen om mulighetene er for dårlig, sier direktør Hans Christian Holte i Difi. Byråkratene vet for lite om hvordan de skal utnytte sosiale medier, og bruker dem nesten bare til å formidle informasjon.

Kontroll over samtalen

(Difi):

På avsenderstyrte møteplasser kan du få tilbakemeldinger og kommentarer, samtidig som du til en viss grad beholder kontrollen over samtalen.

Det finnes en rekke slike møteplasser, både blogger, diskusjonsfora, bildedelingstjenester og kommentarfelt på egne nettsider. Til forskjell fra dialogbaserte møteplasser hvor statsforvaltningen går dit brukerne er, handler avsenderstyrte møteplasser om å tiltrekke brukere til egne møteplasser. Avsenderstyrte møteplasser supplerer tradisjonelle kommunikasjonskanaler og åpner for tilbakemeldinger og innspill fra omverdenen.

Kilde

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Følg

Få nye innlegg levert til din innboks.

Bli med 934 andre følgere

%d bloggers like this: