Hjem > 1bib > ST 21/11: Tid for tall

ST 21/11: Tid for tall

Våren er kommet, men hvor er statistikken?

I fjor hadde ABM fortsatt ansvaret for bibliotekstatistikken. I år er det Nasjonalbiblioteket som skal samle inn, analysere og publisere tallene. Grunnen til forsinkelsen, ser det ut til, er at det aktuelle datasystemet ikke fulgte med på lasset da bibliotekdelen av ABM flyttet til NB. Inntil et nytt registeringssystem kommer på plass, må bibliotekene belage seg på å vente.

Det ordner seg nok, med tid og stunder. Det som er mer interessant er statistikkens framtid.

Nasjonalbiblioteket har en stor og viktig oppgave foran seg. Etterspørselen etter nyttig, praktisk og anvendbar statistikk er økende. Bibliotekene blir bedt om å dokumentere sin virksomhet – og biblioteksjefene er selv på jakt etter tall de kan slå i bordet med.

Slik jeg tolker situasjonen. kan vi regne med denne utviklingen:

  • Folkebibliotekstatistikken blir en fast oppgave for NB, slik den var det for ABM-utvikling og Statens bibliotektilsyn.
  • NB er innstilt på en grundig gjennomgang og revurdering av hele folkebibliotekstatistikken.
  • Mange av de momentene Samstat tidligere har tatt opp, vil inngå i dette arbeidet.
  • Fagbibliotekstatistikken for 2010 vil også bli samlet inn av NB (i 2011).
  • Hva som kommer til å skje med fagbibliotekstatistikken i senere år, er åpent. Drøftinger er på gang.
  • Det nye samarbeidsutvalget mellom NB og de to største biblioteksektorene vil spille en sentral rolle i det statistiske utviklingsarbeidet.
  • Hva som kommer til å skje med skolebibliotekenes statistikk (som er det svakeste leddet i norsk bibliotekstatistikk), vet jeg ingenting om.

Den voksende interessen for statistikk kommer også til uttrykk i nyeste nummer av SPLG, dvs. Scandinavian Public Libraries Quarterly (1/11). Det handler i sin helhet om statistikk og indikatorer.

Norsk bibliotekstatistikk er bedre i dag enn den var for ti år siden. Den største svakheten statistikkarbeidet er fortsatt at de som utvikler og produserer statistikken ikke deltar i den faglige debatten om bibliotekstatistikk. Det gjaldt både ABM-utvikling og Statistisk sentralbyrå (KOSTRA).

Nasjonalbiblioteket legger stor vekt på å støtte norsk forskning. Det setter jeg stor pris på. Når NB nå har fått ansvar for mye av norsk bibliotekstatistikk, blir institusjonen også en dataprodusent for norske og utenlandske bibliotekforskere. Da bør forskningens krav til åpne faglige debatter også gjelde statistikken. Datainnsamling, indikatorutvikling og datapresentasjon er faglige oppgaver.  En solid og gjennomtenkt bibliotekstatistikk er en viktig forutsetning for kunnskapsbasert bibliotekpraksis i alle biblioteksektorer. Faglige diskusjoner mellom statistikkprodusenter, bibliotekpraktikere og eksperter på statistikk er en forutsetning for at statistikken selv holder mål.

Ressurser

VEDLEGG A

Utvalget vil bestå av arbeidsutvalgene ved UHR/B og fylkesbiblioteksjefskollegiet. De er nå oppnevnt for en periode på tre år og har fått følgende mandat:

Det rådgivende utvalget skal komme med råd til nasjonalbibliotekaren om bruk av prosjekt- og utviklingsmidler til beste for biblioteksektoren. Dette gjelder både prioritering og utvikling av nasjonale tjenester i Nasjonalbiblioteket, og i forbindelse med utlysing av utviklingsmidler.

Utvalget skal delta i utarbeiding av kriterier for utlysing av midler etter at føringene fra Kultur- og kirkedepartementet er kjent gjennom budsjett- og tildelingsbrev, og komme med anbefalinger etter at den interne saksbehandling er ferdig og før beslutningene om tildeling tas.

Utvalget skal ha sitt første møte i april.

http://www.nb.no/nbdigital/nbblogg/nasjonal-bibliotekpolitikk/

VEDLEGG B

Sitater fra SPLQ

The editor

  • Library professionals all over Scandinavia are currently considering appropriate tools for measuring performances.
  • This is not something that has been agreed upon jointly, the entire library field just seems to have come to the same conclusion simultaneously.

The art of defining quality

  • Library use and user behaviour have changed. There are new service expectations, new ways oflooking up and processing information..
  • Other information providers and the social web influence user expectations of how information should be presented and conveyed.
  • The structure of collections and services has changed, and so has the use of the physical library.
  • Measuring instruments and indicators have begun to appear partly inadequate and unsatisfying.
  • In municipal service surveys inhabitants tend to give local libraries full marks for excellent, friendly services.
  • Decision-makers, on the other hand, tend to ask for specification and reasons of expediency

KPI Index

  • KPI Index collects statistics from homepages, catalogues and net libraries via a script placed on the relevant homepages.
  • A series of reports …  provide a large number of key figures and statistics
  • Smaller public libraries are offered a comprehensive and comparable account of the usage of their own homepages
  • The large public libraries are offered a more flexible solution that makes it possible to  choose different parameters for … local use.

    • … an overview of where the users of the homepage come from,
    • where they click most frequently,
    • what is not being used at all – a great advantage when trying to improve local mediation.
  • A few selected key figures are presented on the same interface called Denmark’s Library Index

A new quality recommendation for Finnish public libraries

  • The recommendation consist of five core quality descriptions that include all the decisive factors influencing servicestructure, operations and the final result. These are
    • 1) Local decisionmakers’ viewpoint,
    • 2) Services and their use,
    • 3) Personnel and professional competence,
    • 4) Collections and
    • 5) Premises.

Indicators for Norwegian public libraries

  • The project group wanted to arrive at measurable indicators that could reveal something about the libraries as:
    • Institutions in societyLearning resources and learning arenas
    • Purveyors of literature and culture
    • Arenas of cultural diversity.
  • The project group has tested the indicators in their own libraries from early summer 2009.
  • Proposals for indicators have been discussed in open blogs and have been circulated for comments and there have been many contributions and comments.
  • The proposed indicators were revised following a review of the comments received and are now recommended for use in libraries.

Almost 100% satisfaction and so what?

  • Today we need to focus in a more qualitative way on how the users experience the library’s services.
  • For many years the libraries have measured their success on parameters such as loans and visiting figures, but as focus is being directed at the library’s function as something else and more than just a place for lending books, it becomes increasingly necessary to develop measuring methods which gauge and document the users’ perception of
    the library.
  • The national survey can give us an overview of how the users see the library and how satisfied they are.
  • And with sufficient support for the survey it will be possible to produce a figure for the overall satisfaction with the country’s libraries.
  • All the country’s regional libraries participate in a network which provides sparring on various elements in the survey.
  • A standardised measuring also emphasizes the legitimacy vis-à-vis the outside world and politicians, because the libraries are being measured on a very objective scale.
About these ads
Kategorier: 1bib
  1. Ingen kommentarer så langt.
  1. 2011-04-11, kl. 21:15
  2. 2012-01-22, kl. 13:11

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Følg

Få nye innlegg levert til din innboks.

Bli med 933 andre følgere

%d bloggers like this: